Notice: Undefined offset: 4 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
محمد رضا مظفر


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




اندیشه » مراجع و بزرگان دینی » تعداد بازدید: ٢٩٧٤٤٣
محمد رضا مظفر
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
در جنوب شرقی نجف اشرف و در مجله براق ، منزل آیة الله شیخ محمد رضا مظفر واقع بود، پنج ماه پس از درگذشت شیخ ، در پنجم شعبان سال 1322 هجری آخرین یادگار آن مرد حق دیده به جهان گشود و ((محمد رضا)) نامیده شد.(404)
مادر محمد رضا دختر علامه شیخ عبدالحسین طریحی (1235-1293 ق .) است(405)و او در دامان آن زن با فضیلت و با سرپرستی برادر بزرگش ‍ شیخ عبدالنبی مظفر(1291-1337 ق .) رشد كرد. پس از درگذشت شیخ عبدالنبی برادر دیگرش شیخ محمد حسن (1301 - 1375 ق .) سرپرستی او را به عهده گرفت و راهنمایی زندگی اش گردید.(406)
محمد رضا از خاندان علمی و ادبی بنام و معروف شیعی موسوم به ((آل مظفر)) برخاسته است . این خاندان از نیمه سده دوازده قمری در حوزه نجف اشرف شناخته شد و چهره های نامدار و متكبر آن در عرصه های متعدد و رشته های متنوع علوم اسلامی درخشید و شعاع پرتو نورشان گسترده مراكز علمی - تحقیقی شیعه و غیر آن را در نور دید.(407)
در حوزه نور
محمد رضا پس از فراگیری خواندن و نوشتن ، در سیزده سالگی راهی مكتب علوم دینی شد و به آموختن مبانی و اصول ادبیات عرب پرداخت و در این مقطع از استاد شیخ محمد طه حویزی بسیار بهره برد.(408)او سپس ‍ با عزمی راسخ دوره سطح فقه و اصول را سپری كرد و آنگاه در جلسات دروس عالی این دو علم و همچنین حكمت و فلسفه و عرفان كه از سوی اساتید بنام ذیل تدریس می شد، حاضر گشت :
1. شیخ محمد حسن مظفر، شیخ محمد رضا به همراه برادر دیگرش شیخ محمد حسین در درس بردار بزرگشان شركت می كردند.
2. میرزا محمد حسین نایینی (متوفای 1355 ق .)
3. شیخ آقا ضیاء الدین عراقی (1278-1361 ق .)
4. میرزا عبدالهادی شیرازی (1305-1382 ق .)
5. سید علی قاضی طباطبایی (1385-1366 ق .)
6. شیخ محمد حسین اصفهانی (1296-1361 ق .)(409)
این شخصیت را می توان معماران بزرگ علمی شیخ محمد رضا دانست كه در شكل دهی شخصیت او تاءثیر بسیاری داشت ، بدان حد كه خط مشی اصولی ، فقهی و فلسفی او بیشتر متاءثر از دیدگاههای این استاد است . احترام و تجلیل فراوان مظفر از مقام شیخ محمد حسین گواه ارتباط تنگاتنگ و علاقه بی حد اوست .(410)
سرانجام پس از تلاش پی گیر، حضور در محفل اساتید فن و امداد پروردگار، شیخ محمد رضا به مقام والای اجتهاد رسید و حضرات آیات شیخ محمد حسین اصفهانی ، شیخ محمد حسن مظفر و سید عبدالهادی شیرازی اجتهاد او را گواهی كردند.(411)
مظفر در سیر كسب دانش ، علاوه بر علوم دینی به فراگیری دانشهایی چون حساب ، هندسه ، جبر، هیئت و عروض روی آورد و در 21 سالگی كتابی در علم عروض به رشته تحریر درآورد.
شیخ محمد رضا مظفر در كنار تحصیل ، مطالعه و تحقیق ، به تدریس معارف حوزه علمیه اشتغال داشت و نخست به تدریس كتاب مكاسب (در فقه ) و رسائل (در اصول ) پرداخت و آنگاه به تدریس دوره خارج فقه و اصول اهتمام ورزید. او همچنین فلسفه اسلامی را به طالبان این فن آموخت و از آن جمله كتاب اسفار اثر ملاصدرا را در منزل خود تدریس می كرد.(412)
پیشگام اصلاح و نوآوری
با یك نگاه كوتاه به حیات استاد مظفر، می توان به وجود دو دوره و مقطع فكری و علمی در زندگی او پی برد؛
دوره اول شامل یادگیری ، مطالعه ، تحقیق و تدریس به شكل متداول حوزه ، همچون حضور و بر پایی بحثها و درسهای مختلف و نیل به مقام اجتهاد و گام نهادن در مسیر مرجعیت بود.
دوره دوم عبارت است از فداكردن موقعیت سنتی حوزوی و روی آوردن به تلاش و كوشش در پی اصلاح حوزه با استفاده از شیوه های بهینه آموزش ، تدریس ، تالیف و...(413)
به اعتراف بسیاری از شخصیتهای علمی و دینی ، اگر آیة الله مظفر سرمایه عمر خود را در پی اصلاح حوزه نمی گذاشت ، بی شك یكی از مراجع تقلید می بود.(414)
استاد مظفر اوضاع حوزه نجف را از همه جوانب تحت مطالعه در آورد و نواقص آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد ولی با این حال می دانست كه تنها بررسی مشكل ، درد را دوا نمی كند و باید در عمل كوششهای صادقانه و خالصی را در راه جبران این نواقص و حل این نارساییها صورت داد.
در سال 1349 هجری ، هنگام هجوم فرهنگی كتابهای دشمنان ، او به همراه شیخ محمد جواد حجامی ، شیخ محمد حسین مظفر، سید علی بحرالعلوم ، شیخ علی ثامر و تعدادی دیگر به منظور تاءسیس جمعیتی برای نشر و تاءلیف تلاش كرده و نشستهای متعددی را برپا نمودند و به ابتكار جمع ، علامه شیخ محمد جواد بلاغی به تاءلیف و تفسیر ((آلاءالرحمن )) پرداخت ، البته این تمام نتیجه حركت مورد نظر بود.(415)
برنامه ها و فعالیت های اصلاحی استاد نام او را در زمره یكی از احیاگران عصر حاضر، در تاریخ كهن حوزه علمیه نجف اشرف جاودان ساخت ، اقدامات اصلاحی آیة الله مظفر به قرار ذیل است :
الف - جمعیت منتدی النشر
این نهاد - كه در سال 1353 هجری مجوز تاءسیس را دریافت كرد - بهترین وسیله برای تحقق اهداف اصلاحی در پی نشر فرهنگ دینی و ایجاد روح اسلامی در مردم و استحكام اخلاق بود.
آیة الله مظفر و همفكران دیگر او، خطر تهاجم فرهنگی غرب را بهنگام شناخته و به سرعت جوانان را دریافتند و برای در امان ساختن آنان از شبیخون دشمن ، ایشان را در زیر چتر اندیشه های اسلامی جای دادند و مراكز عالی آموزشی را تاءسیس كردند.
در ماده 4 اساسنامه جمعیت چنین آمده است :
((اهداف منتدی النشر عبارت است از عمومیت دادن فرهنگ اسلامی و علمی ، و اصلاح اجتماعی به وسیله نشر، تالیف ، آموزش و... با استفاده از شیوه های مشروع ))(416)
استاد محمد رضا مظفر ریاست این جمعیت را به عهده داشت و حمایت آیة الله العظمی سید به ابوالحسن اصفهانی از این نهاد نوپا بسیار راهگشا بود.
ب - دانشكده منتدی
آیة الله مظفر در سال 1355 ق . به دنبال تحقق اهداف جمعیت منتدی النشر، یك مدرسه عالی علوم دینی و به عبارتی ((دانشكده اجتهاد)) را تاءسیس كرد و در دوره اول چهار ماده درسی همچون فقه استدلالی ، تفسیر، علم اصول و فلسفه به دانش پژوهان ارائه می شد. علامه شیخ محمد جواد بلاغیت شیخ عبدالحسین دشتی و شیخ عبدالحسین حلی از اساتید این دانشكده بودند.
ج - مدارس منتدی
تاسیس مدارس منتدی النشر گام بعدی استاد مظفر بود كه با استقبال بزرگان حوزه نجف و خاندانهای مشهور این شهر مواجه شد و این اقبال عمومی در توسعه اش كارگشا بود.
در این مدارس ، در طول چند دهه ، مقاطع تحضیلی ابتدایی ، متوسطه (ثانویه ) و پیش دانشگاهی (اعدادیه ) دایر بود و در مجموع دروس جدید با گرایش ترویج فرهنگ دینی آموزش داده می شد.(417)
د- دانشكده فقه
آیة الله مظفر در سال 1376 ق . دانشكده فقه را در نجف اشرف تاسیس كرد و وزارت فرهنگ عراق در سال 1377 آن را به رسمیت شناخت . مواد درسی این دانشكده عبارت بودند از: فقه امامیه ، فقه تطبیقی ، اصول فقه ، تفسیر و اصول و مبانی تفسیر، حدیث و اصول حدیث (درایه )، علوم بیتی و روان شناسی ، ادبیات و تاریخ ادبیات ، جامعه شناسی ، تاریخ اسلام ، فلفسه اسلامی ، فلسفه جدید، منطق ، تاریخ جدید، اصول تدریس ، نحو، صرف و یك زبان بیگانه .
شیخ محمد رضا خود در دانشكده به تدریس فلسفه اسلامی می پرداخت و مجلات كتاب ((اصول الفقه )) را آماده میكرد تا در دانشكده فقه تدریس ‍ شود او همچنین به سرپرستی دانشكده و نظارت بر كارهای تاءلیفی آن می پرداخت . وی زندگی خود را بطور كامل در اختیار این مركز علمی گذارد و به شجره جان و روان آن را مستحكم و پایدار كرد و همه تواناییها و امكاناتش را در این دانشكده بذل نمود.(418)
ه‍ تدوین كتابهای درسی
در قرن اخیر جمعی از اندیشوران حوزه ، تغییر برخی متون درسی و كوتاه كردن طور مدت آموزش را به منظور دستیابی سریع به اهداف متعالی پیشنهاد كرده اند و برخی از مصلحان نیز تحدید بنای علمی و تدوین كتابهای روز آمد را - با توجه به حفظ عمق و اصالت مطالب آنها - وجهه نظر خود قرار داده اند كه این تغییر و جایگزینی همواره با مقاومت برخی دیگر مواجه بوده است .
آیة الله مظفر در میان دو دوره سطح و خارج ، دوره نخست را به دلیل نقص ‍ در موارد درسی و سبك تحصیل و تدریس - نیازمند اصلاح می دانست و از این رو در پی تاءسیس منتدی النشر و دانشكده فقه ، تنظیم وضعیت آموزشی و افزودن متون آموزشی جدید را هدف كار خویش قرار داد. تدوین كتابهای ((المنطق ))، ((اصول الفقه )) و ((عقاید الامامیه )) یك نوسازی در نگارش كتابهای درسی به شمار می آید كه هم اكنون دو كتاب نخست از متون درسی حوزه های علمیه بخصوص حوزه مقدس قم می باشد.(419)
و - ترمیم امر تبلیغ
استاد مظفر، خطابه و تبلیغ متداول در نجف را در شاءن آن حوزه كهن نمی دانست ، زیرا امروزه هیچ خطیبی بدون آگاهی از افكار زمان و مسائل و موضوعات علوم جدید از یك طرف و احاطه كامل به تعالیم و معارف اسلامی از فقه تفسیر و حدیث و تاریخ از سوی دیگر نمی تواند رسالت اسلامی خود را در سطح عالی و وسیع انجام دهد. او خطابه حسینی را یكی از مهم ترین وسائل تبلیغ می شناخت و وضع موجود حوزه را رسا نمی دانست و افتتاح مؤ سسه و مدرسه ای برای تربیت خطیب را یگانه راه نجات از آن نارسایی تلقی می كرد.
گشودن دانشكده وعظ و ارشاد از آرزوهای شیخ بود. در سال 1363 ق . مجموعه ای به ریاست خطیب برجسته عراق ((شیخ محمد علی قسام )) و با نظارت آیة الله مظفر تشكیل شد و كار آزمایشی خویشی را - قبل از افتتاح رسمی دانشكده - با برپایی یك كلاس آغاز كرد و درسهایی چون فقه ، علوم عربی ، اصول دین و اصول حدیث (علم درایه ) در آن تدریس ‍ می شد. مدت كوتاه از عمر آن نگذشته بود كه حملات پیاپی بر آن وارد آمد و اتهامات ناروایی بر آن زده شد، در حالی كه این مؤ سسه با اهدافی عالی و انگیزه ای مخلصانه تاءسیس شده بود هدفی جز زدودن پیرایه ها نداشت .(420)اما افسوس كه مصلحان همیشه در معرض اتهام اند و ناآگاهان سدی در مقابل اندیشه های والای ایشان !
ز - تربیت یافتگان
استاد مظفر در دوره حیات علمی خود، دانش پژوهان بسیاری را در سایه تربیت و تدریس قرار داد و آنان را با معارف دین آشنا ساخت . اسامی برخی از شاگردان آن عزیز را - چه در داخل منتدی النشر و دانشكده فقه و چه بیرون از آن - مرور می كنیم :
شیخ احمد قبیسی ، شیخ احمد وائلی ، سید جواد شبر، شیخ جواد قسام ،سید حسین خرسان ، شیخ صالح آل شیخ راضی ، سید عبدالكریم قزوینی ، شیخ عبدالهادی فضلی ، سید عبدالهادی محسن حكیم ، شیخ غلامرضا عرفانیان ، دكتر سید محمد بحرالعلوم ، سید محمد تقی طباطبایی تبریزی ، سید محمد جمال هاشمی ، شیخ محمد حسن طریحی ، سید محمد حسن قاضی ، سید محمد صدر، شیخ محمد علی ایروانی ، شیخ محمد علی تسخیری ، شیخ محمد مهدی آصفی ، دكتر محمود بستانی ، دكتر محمود مظفر، سید مرتضی حكمی ، سید هادی فیاض ، شیخ یونس ‍ مظفر و...(421)
ح - بر بال قلم
آیة الله محمد رضا مظفر یكی از نویسندگان چیره دست و نامدار معاصر است كه زیبایی تعبیر، رسایی متن ، حسن انسجام و بیان جذاب همراه با استحكام مطالب و دقت نظر در نوشته هایش هویداست . این امتیاز مرهون تلاشهای دوران جوانی او در آشنا شدن با متون ادبی و ادبیات معاصر و ممارست بر روز آمد كردن تالیفاتش می باشد بدان حد كه آثار هم آمیخته دانش و ادبیات وی ، عقل را اشباع می سازد و عاطفه را آرامش می بخشد.
ساده نویسی در مطالب علمی از هنرهای ادبی اوست و آن بر بال قلم نشسته ، شیفتگان علم را به آسمانهای فلسفه و منطق و اصول و كلام پرواز می داد و دانشهای دقیق را به شیوه ای روان به ایشان عرضه می كرد و بر خلاف دیگران كه به شیوه سنتی انس داشتند، او مرحله جدید تدوین آثار اسلامی ، با بهره گیری از اسلوب نثر فنی جدید را به حوزه ارائه داد.
نوشته های ارزنده او عبارتند از:
1. اصول الفقه : این اثر زیبا به حقیقت نوعی نوسازی در نگارش كتابهای درسی دوره سطح محسوب می شود و مؤ لف فرزانه ، آن را به منظور تدریس ‍ در دانشكده فقه نجف نوشته است . نوآوری علمی ، اتقان و عمق مطالب ، اصول فقه را اثری جاودان و ماندنی ساخته و استاد به منظور رفع خلاء موجود بین دو كتاب ((معالم )) و ((كفایه )) و با تاسی از ابتكار استاد خویش شیخ محمد حسین اصفهانی - در دسته بندی مباحث - آن را تنظیم كرده است .
2. عقاید الامامیه : این كتاب ، مجموعه ای از عقاید اسلامی بر اساس روش ‍ اهل بیت علیه السلام می باشد كه به صورتی فشرده و رسا تنظیم شده است ، اثری كه از هرگونه پیچیدگی های رایج كتب كلامی عاری بده و برای همگان در خور فهم است . استاد پیشتر این مطالب را در سال 1363 ق . در دانشكده دینی منتدی ارائه كرده بود و سپس آن را بدنی نام و همچنین به نام ((عقاید الشیعه )) به چاپ رساند و هدف عالی او از نگارش آن تقریب بین مذاهب اسلامی بود.
3. المنطق : این اثر مجموعه درسهای ارائه شده ایشان از سال 1357 ق . در دانشكده منتدی النشر می باشد و به عنوان متن مهم درسی جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داده است .
دیگر آثار چاپی و خطب استاد از این قرار است :
4. احلام الیقظه ،
5. تاریخ الاسلام ،
6. تتمه احكام الیقظه ،
7. حاشیة المكاسب ،
8. حریة الانسان و ارتباطها بقضاءالله ،
9. دیوان شعر،
10. رسالة عملیة فی ضوء المنهج الحدیث ،
11. الزعیم الموهوب السید ابوالحسن اصفهانی ،
12. السقیفة ،
13. شرح حال صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)،
14. شرح حال شیخ محمد حسن نجفی (صاحب جواهر)،
15. شرح حال شیخ حسین اصفهانی ،
16. شرح حال مولا محمد مهدی نراقی ،
17. شیخ الطوسی مؤ سس جامعة النجف ،
18. علی هامش السقیفة ،
19. فلسفة ابن سینا،
20. الفلسفة الاسلامیة ،
21. فلسفه الامام علی علیه السلام ،
22. فلسفه الكندی ،
23. المثل الافلاطونیة عند ابن سینا،
24. مجموعه ای اشعار (در كتاب شعراء الغری )،
25. مجموعه ای از رسائل در علم كلام ،
26. مذاكرات الشیخ ،
27. النجف بعد نصف قرن ،(422)
استاد همچنین مقدمه هایی بر آثار مكتوب دیگران نوشته اند:
از آیة الله مظفر مقالات متعددی - با نام صریح یا مستعار - در مجله هایی چون ((العرفان )) در صیدا، ((الدلیل ))، ((الهاتف )) و ((النجف )) در نجف ، ((الكحلاء)) در عماره ، ((المرشدالعربی )) در لاذقیه ، ((الفكر)) در بغداد و ((الرسالة )) در مصر به چاپ رسید.(423)
شبنم شعر
استاد مظفر از جوانی به شعر روی آورد و جرقه های آغازین آن نزد شیخ محمد طه حویزی افروخته شد و در پرتو راهنماییهای استاد به سرودن شعر پرداخت و بخوبی از عهده ظرافتها و نكات دقیق آن برآمد. هركس به سروده های او نظر بنماید در آن فنون شعر لطیف و ظریفی می یابد و به افقهای ادبی نوی برخورد می كند.
در ((دیوان شعر))(424)ایشان ، حدود پنج هزار بیت وجود دارد.(425)
برخی از سروردهای استاد در بعضی از كتابهای فاخر موجود است .(426)
چشمه بیداری
آیة الله مظفر زندگی اش را تنها به فعالیتهای فرهنگی و علمی حوزه محدود نساخت ، بلكه اندیشه نافذش ، مسائل و موضوعات اجتماعی و سیاسی جامعه و امت اسلامی را درنوردید و هر پدیده مهم را به دقت دنبال می كرد. بحرانها و مشكلات تحمیل شده بر مسلمانان ، او را بیشتر تحت تاءثیر قرار می داد و استاد را به تلاش وامی داشت .
فشارهای روزافزون فرانسویان بر مردم الجزیر و نامردمیهای صهیونیستها نسبت به مردم فلسطین ، حوادث ناگواری است كه از دید نافذ او پنهان نبود و آن فقیه فرزانه را در رنج فرو می برد و گاهی در برخی از نشریات مقالات مفیدی می نگاشت . وی همچنین در جنگ بین مصر اسرائیل در سال 1956 م . تلگرافی خطاب به شیخ الازهر فرستاد و همدردی خود را با ملت مصر اعلام داشت .(427)
آن استاد صهیونیسم را خطر بزرگ برای جامعه اسلامی می دانست و اصولا انحراف سردمداران كشورهای اسلامی از حق و مسامحه ایشان با دیوسیرتان غرب را عامل بدبختی مسلمانان و ریشه رشد صهیونیستها می دانست .(428)
آیة الله مظفر با همكاری گروهی از اندیشمندان مسؤ ولیت شناس ، برای مقابله با افكار الحادی ،((جماعة العلماء)) را در نجف اشرف پی نهاد تا این نهاد برخاسته از حوزه مبارزه با بی دینی و تهاجم فرهنگی دشمنان را پی گیرد و جلوگیری از گسترش افكار كمونیسم را رهبری كند. بیانیه های منتشره این گروه ، گواه بینش و بلند نظری مؤ سسان آن است .(429)
در پی مخالفت امام خمینی (ره ) و دیگر مراجع بزرگ ایران با فعالیت های ضد اسلامی شاه ایران ، علمای نجف همچون آیة الله مظفر با ایشان همصدا شده ، از حركت انقلابی روحانیون حوزه علمیه قم حمایت و پشتیبانی كردند و ضمن صدور چندین اطلاعیه ، مخالفت خود را با تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی اظهار داشته و انزجار خود را از اقدام ظالمانه رژیم پهلوی در فاجعه خونبار مدرسه فیضیه اعلام كردند.(430)
در گذشت
آیة الله شیخ محمد رضامظفر در شانزدهم ماه مبارك رمضان سال 1383، در سن 62 سالگی مرگ را در آغوش كشید و پرستوی آسمان گردید و به سوی حق پرواز كرد و پیكر مطهر او با حضور مراجع بزرگ ، علما و مردم تشیع شد و در مقبره خانوادگی واقع در جاده كوفه ، در كنار مرقد برادرش ‍ شیخ محمد حسن مظفر به خاك سپرده شد.(431)
امید است حركت اسلامی استاد به وسیله اندیشمندان مصلح و پرتوان حوزه ها ادامه یابد


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

محمد رضا مظفر

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,